Regelmatige updates over uw vakgebied?
8 augustus 2016 - 275 keer bekeken

Ambassadeur

Laatst werd ik gebeld door een mogelijke klant. Hij had mijn naam doorgekregen van een bestaande klant. Hij had hem verteld “als je een probleem hebt met je folie van je huidige leverancier, bel dan maar eens naar Oerlemans Plastics”. En zo gebeurde het dat de beste man ons belde met zijn probleem. Mijn klant wierp zich op dat moment op als een ambassadeur van ons. Mooiere “reclame” kun je niet krijgen.

Een ogenschijnlijk simpel voorstel wekt vertrouwen

De desbetreffende klant die hem had verteld dat wij de oplossing wel zouden hebben, had hem mijn telefoonnummer gegeven met het vertrouwen dat hij bij ons in goede handen zou zijn. Wat het verhaal extra speciaal maakt, is dat we bij de bestaande klant bezig zijn een probleem op te lossen met onze folie, in combinatie met zijn eigen machine. De folie die wij geleverd hebben bij deze klant loopt niet zoals verwacht en gehoopt. Na een analyse van de oude folie die hij gebruikte, en de machine die hij heeft staan, kunnen we een oplossing bieden die interessant is en een goede verwerking oplevert. Daarnaast bieden we hem een stuk kostenbesparing aan in het type grondstof en verbruik.
Het feit dat hij door ons geholpen is met het zoeken naar een oplossing, en wij zaken aandragen die hij niet verwacht van ons, verraste hem zo positief dat hij vertrouwen heeft in de samenwerking en ons als goede leverancier doorgeeft.

De concurrent kan niet garanderen dat de volgende levering wel goed is…

Deze vorm van mond-tot-mond reclame is natuurlijk prachtig, en het bevestigt maar weer eens dat een klacht geen vervelende klant is die graag zeurt of het onderste uit de spreekwoordelijke kan wil halen, maar vooral graag samen naar een oplossing zoekt.
Tijdens een bezoek aan de potentiële klant heb ik uiteraard bedankt voor het vertrouwen en aangeboden samen naar een oplossing voor zijn probleem te zoeken. Los van het feit of dit gaat lukken, -en of wij hier zaken kunnen gaan doen-, heb ik het gevoel al met 1-0 voor te staan. Zeker als de huidige leverancier teksten predikt als “ik weet niet precies wat het probleem is, maar ik kan ook niet garanderen dat de volgende levering wel goed is” dan weet je dat een oplossingsgerichte benadering extra gewaardeerd wordt.
Zo zie je maar, ook klanten zijn net mensen. En zoals ooit geleerd van een gemotiveerd mens die een aantal boeken heeft geschreven over klanten (die volgens eigen zeggen nooit gelezen worden, maar gelukkig wel verkocht) kun je alles wat je geeft ooit terugverwachten.

Geschreven door Tibor Tholen

Reacties

Plaats een reactie