Regelmatige updates over uw vakgebied?
10 oktober 2016 - 247 keer bekeken

 

Na 9 jaren in de groothandel mijn klanten van dienst te zijn geweest met allerhande materialen, machines en onderhoud in de verpakkingsbranche, besloot ik in mei 2016 om een nieuwe uitdaging aan te gaan als productmanager bij Oerlemans Plastics te Genderen.

Met die 9 jaar aan verzamelde kennis dacht ik een behoorlijke rugzak aan “ervaring” te hebben opgedaan, waarmee ik in elk geval een goede basis zou hebben voor mijn nieuwe avonturenreis door een nieuw landschap vol extruders, drukpersen, sealmachines en snijmachines… maar niets bleek minder waar… het was een eerste schooldag op een nieuwe school…

Uiteraard is het starten bij een nieuwe onderneming altijd een kwestie van wennen en is de vraag in welk bad je terecht komt. Wordt het een ijskoud dompelbad waarmee je direct een verkrampt gevoel krijgt, of voelt het als een warm bad, waarin je je direct thuis kan voelen? Daarover kan ik na een periode van 4 weken het volgende vertellen.

Het eerste station op mijn avonturenreis begint met mijn introductieprogramma, waar bij Oerlemans Plastics een mooie planning voor mij georganiseerd is. In de eerste 2 weken maak ik kennis met (voor mijn gevoel) ontelbare collega’s, die allemaal (ook weer voor mijn gevoel) veel meer kennis hebben van de verpakkingsbranche dan ik ooit zal hebben. Gelukkig voor mij geven diezelfde collega’s me ook het gevoel dat ik altijd bij hen terecht kan om van die kennis gebruik te maken.

Ik schud handen en zie gezichten waarbij namen horen die ik bijna direct weer vergeet door de hoeveelheid informatie die ik over me uitgestort krijg, maar ook hierbij heb ik niet de gedachte dat mensen me dit kwalijk nemen. En inderdaad, in de opvolgende dagen onthoud ik namen en herken ik die personen als collega’s. Zelfs de functies en afdelingen beginnen me te dagen (dit maakt ‘goedemorgen’ zeggen een stuk gemeender en prettiger).

Bij de sneltrein van mijn introductieprogramma (de dagen vliegen voorbij als een trein door het landschap…) hoort ook een flinke kijk in de keuken van Oerlemans Plastics waarbij alle afdelingen in Genderen en Giessen aan bod komen en ook de andere bedrijven die hiertoe behoren, te weten Perfon Goor, Oosterwolde Plastic Industrie, Fardem Packaging Edam en Plasthill Hillegom. Samen met een andere nieuwe collega backpacker (met een grotere rugzak specifieke ervaring) maken we in 2 dagen tijd een soort tienertoer langs deze 4 bedrijven met elk hun eigen specialisme, visie en marktbenadering, waarbij het mooi is om te zien dat al deze verschillende karakters en mensen als collega’s hetzelfde willen. Groeien als één goed geoliede, klantgerichte, commerciële machine, met vooropstaand de klantbehoefte en klanttevredenheid.

Na zo’n intensief programma met zoals gezegd veel handdrukken, gezichten, drukke dagen en een ‘Tour d’Oerlemans’ is het goed om te beseffen dat je je gerust in dat warme bad kan laten zakken en niet bang hoeft te zijn om “koppie onder” te gaan of te verkrampen. De trein is pas net vertrokken, en er ligt een duidelijk traject (met uiteraard de nodige wissels op de route) en er zijn genoeg mensen die weten waar we samen heen willen.
Voor mij zal mijn reis mij door volgende branches voeren:

  • Groothandel België
  • Mailing/fulfilment/Webshops
  • Contractpackers
  • Logistiek
  • Metaal
  • Kunststof producerend
  • Tijdschriftenfolies
  • Hooi & Stro
  • Houtvezel
  • Sap concentraten

 

Ik kijk uit naar een mooie reis, waarbij ik hoop dat veel klanten dezelfde trein pakken als waar ik mee reis, zodat we tot mooie samenwerkingen kunnen komen!

Geschreven door Tibor Tholen

Reacties

Plaats een reactie