Regelmatige updates over uw vakgebied?
12 december 2017 - 197 keer bekeken

Kent u die reclame van het bekende frisdrank merk Royal Club, waarin de klant niet kan kiezen en maar een frisje bestelt, zonder echt te weten/durven kiezen wat hij nodig heeft? Daarna een komische voorstelling van hoe het zou gaan als hij ook zo zijn kleding, kapsel, auto en huis zou kiezen. Een schitterend voorbeeld van geen keuzes kunnen of willen maken. In mijn vakgebied (flexibele verpakkingsoplossingen) komt dit fenomeen ook vaak voor. Ik zie in mijn hoofd ook regelmatig dit beeld van deze reclame terug.

Doe maar een gewone folie
Klanten willen graag een product, maar weten vaak niet wat ze precies willen of nodig hebben om een juiste oplossing te krijgen voor hun verpakkingsprobleem. Logisch ook, want zoals in de vergelijking met de frisdrank reclame zijn er legio mogelijkheden en keuzes te maken, die allemaal gevolgen hebben voor de producten van onze klant.

Hoe mooi zou het zijn (en tegelijkertijd hoe saai) als we met 1 type folie alles konden verpakken. Maar helaas is de werkelijkheid een breed scala aan grondstoffen, eigenschappen, recepturen en verpakkingsmachines.

Keuzes, mogelijkheden en soms beperkingen
Die keuzes maken het juist zo interessant en leuk om klanten van advies te voorzien. Een klant denkt vaak aan zijn eindproduct voor zijn klant, maar niet aan de tussenstappen die in het proces gemaakt moeten worden. De vraag is ook meestal of we bijvoorbeeld een zakje kunnen maken voor het product met een mooie bedrukking. De klant vraagt zich niet af hoe dit gemaakt kan worden en wat de technische aspecten zijn, welke machines erbij nodig zijn, wat minimale afname is…. Nee, gewoon doe maar dit zakje.

Doe ook maar een milieuvriendelijke folie
Een hot item momenteel is milieuvriendelijke verpakkingen. Kunnen jullie ook milieuvriendelijke verpakkingen maken is dan ook een vraag die we met regelmaat krijgen. Deze vraag beantwoorden we graag met een wedervraag, namelijk wat is het doel van de verpakking? Wat verstaat men onder milieuvriendelijk? Moet de oorsprong biobased zijn, moet het materiaal composteerbaar zijn, moet het juist goed recyclebaar zijn of wil men minder verpakkingsgewicht? Er zijn ook hier veel smaken en ook hier bestaat er niet 1 “frisje”.

Wat kost nou zoiets?
Na de selectie van wensen en eisen waaraan de verpakking moet voldoen komt ook altijd de vraag wat dat nou kost per kilo of meter. Een begrijpelijke vraag, maar ook een te algemene en meestal te kort door de bocht. De vraag is niet zozeer wat dat stuk folie of die zak kost, maar wat het oplevert. In het geval van de frisdrank gaat het om de smaak van de klant, wat wil die proeven, welk gevoel heeft hij daarbij? Met een verpakking is dit eigenlijk niet anders.

Wat levert u de juiste keuze nou eigenlijk onder aan de streep op? Een mooi product met een hoogwaardige uitstraling? Een stevige verpakking die goed beschermt? Een langere houdbaarheid voor uw verse product? Een probleemloos verpakkingsproces op uw machine? Allemaal zaken die bepalen wat voor “frisje” wij samen kunnen bestellen.

Bent u geïnteresseerd in een goede flexibele verpakkingsoplossing voor uw product? Neem dan gerust contact op met mij of een van mijn collega’s voor een goed gesprek over de mogelijkheden, onder het genot van een kop koffie, of een…. frisje?

Geschreven door Tibor Tholen

Reacties

    Hey Tibor,

    zie dit stukje in één keer langskomen op Linkedin! Hoop dat het goed met je gaat en alvast al het geluk en gezondheid voor 2018!

    groet Mark Bournas (BuhrmannUbbens )

Plaats een reactie