Regelmatige updates over uw vakgebied?
8 augustus 2016 - 233 keer bekeken

Daar zit je dan. Ineens weer helemaal nieuwbakken. Maar nu bij Oerlemans Plastics in de verkoop van industriële bedrukte en gelamineerde verpakkingsfolie voor de voedingsmiddelenindustrie. En dan krijg je van je leidinggevende ook nog de vraag: “o ja, Hugo, wil jij eens iets van je inmiddels opgedane ervaringen bij Oerlemans delen op de website?” Nou, hebt u even..?

Inmiddels heb ik alle bedrijven binnen de groep gelukkig al wel even van dichtbij kunnen bekijken en ik moet bekennen: alle collega’s zijn er, vooralsnog zonder uitzondering, gelukkig aardig voor me. En behulpzaam en informatief. En ook even geduldig bij al mijn stomme vragen. En zelfs bij het noemen van de verkeerde naam luisteren ze toch…

En in deze drie weken durende wervelstorm van namen en informatie, heb ik toch een klein beetje een beeld gekregen wat we hier binnen alle bedrijven allemaal aan folie kunnen maken voor onze klanten. Of liever: wat kunnen we eigenlijk niet?

Daarom eerst voor mezelf maar even wat concrete zaken genoteerd:

In totaal 6 middelgrote productielocaties in Nederland, elk met focus op een eigen productsegment in de industrie en elk met BRC AA: Oerlemans, Fardem, Plasthill. OPI, Perfon en net nieuw binnen de groep: Flexpak! We hebben meerlaagse PE folie-extrusie op 4 locaties met 75.000 ton; flexodrukken tot en met 10 kleuren en HD flexo-niveau op 4 locaties; en een folie-zakkenproductie in alle soorten en maten op 5 locaties.

Vervolgens kunnen we alle folies ook nog lamineren en snijden, sealen of perforeren. Je kan het zo gek niet bedenken in folie of we doen of maken ‘t wel. Producten als LDPE kratzakken, vellen, pallethoezen, folies, afdekvellen, sealfolies, al dan niet bedrukte verpakkingsfolies en laminaten, bedrukte sta-zakken van meerlaagse PE of juist van laminaat.

Pfff, alle mogelijkheden beginnen me nu echt wel een beetje te duizelen..

Toch nog maar even doorgaan: een uitgekiend logistiek systeem, een zeer grote kennis van grondstoffen en van de verschillende branches, solide marktbenadering, innovatief in productontwikkeling, ambitieus in klantgerichtheid. En als er iets nieuws aan productiemiddelen voor de klanten nodig is, dan wordt er in geïnvesteerd. Conclusie: we doen echt héééél veel en ’t wordt alleen maar meer.

Maar niet in de laatste plaats is er die andere conclusie: wat is dit een prettige familie van bedrijven..! Niet alleen de geduldige en kundige collega’s, maar ook de opzet van de groep. Elk bedrijf is afzonderlijk compact genoeg voor de service en de flexibiliteit die men als klant wenst. Echter als groep zijn we, in elkaars aanvulling, volledig in staat om zowel het kleinste als het grootste verpakkende bedrijf in alles op gebied van folies te bedienen.

In elke fase van industriële voedingsmiddelenproductie wordt er wel ergens folie gebruikt om product of halffabricaat te bewaren of te beschermen. Als bulk of in zakken of als eindproduct. En al deze zaken worden vrijwel zonder uitzondering binnen onze eigen groep verwerkt en geleverd.

Dit concept was me natuurlijk tevoren al wel uitgelegd, maar pas nu ik het allemaal zo voor me zie wordt het me pas echt duidelijk: ik verkoop hier straks niet alleen de bedrukte folies en laminaten. Nee, werken bij Oerlemans geeft me de kans om de klant bij alle productiestappen in haar keten van dienst te zijn. Zo wordt verkopen pas echt partnershipping!

Kan ik straks gewoon met een grote smile bij elke vraag over folie zeggen: “Ja hoor, kunnen we ook leveren..”! En daar droomde ik als verkoper toch wel een beetje van.

Geschreven door Hugo Das

Reacties

    Beste Hugo,

    Ik lees dat de uitgevlogen vogel (bijna) weer teruggekomen is op zijn oude nest. Ik wens je veel succes met je nieuwe baan !! Zo te lezen zijn er kansen ten overvloede bij je nieuwe werkgever.

    Groeten,
    Henri

Plaats een reactie